De Jeu begon ermee in 1961, dus precies zestig jaar geleden. Hij fotografeerde zijn Peugeot 202 uit 1949, met ernaast de 203 van zijn kameraad en de 403 van een advocaat. Daarna kreeg hij de smaak te pakken en besloot zoveel mogelijk auto’s op de gevoelige plaat vast te leggen. “Mensen vonden het destijds maar flauwekul. Wat heb je daar nou aan?, zeiden ze. Nu is dat wel anders en vinden ze het juist heel gaaf.”

Snow Cruiser

Er gaat geen dag voorbij of Kees is wel bezig met zijn hobby. “Van auto’s gaat mijn hart nou eenmaal sneller kloppen.” Hij krijgt regelmatig tips van mensen die een bijzondere wagen zien. Dan gaat hij er gelijk op af. “Iedere avond kijk ik wel in mijn fotoboeken of schuif ik met de foto’s, het blijft heel boeiend. Ik kan er enorm van genieten.” Zelf rijdt hij in een Opel Kadett uit 1973, maar het model dat hem het meest aanspreekt is de Chevrolet Bel Air uit 1965. Zijn boeken (in totaal 147) zijn overzichtelijk gerangschikt en bij de foto’s staan het type, model, bouwjaar en het aantal cilinders. Soms staat er meer informatie bij. Zoals bij de grootste auto uit zijn verzameling, een Pullman Antarctic Snow Cruiser uit 1939. Het voertuig van 17 meter lang, 6 meter breed en 5 meter hoog was gemaakt om de Zuidpool te verkennen. “Na enkele kilometers liep hij vast. Van de Pullman heb ik uiteraard zelf geen foto gemaakt, het is uit een boek”, geeft Kees eerlijk toe. De kleinste auto betreft een Peel P50 uit 1962 en de meest bijzondere is een Hanomag 1300 uit 1939. “Die laatste heb ik vorig jaar in Eibergen kunnen vastleggen. Wist je trouwens dat er in de jaren vijftig ook wagens in de Achterhoek werden gemaakt? Ze waren van het merk Schelter.

De Jeu beschikt over foto’s van vrijwel alle auto’s, zelfs die op stoom vanaf 1840. De collectie bevat ook vrachtwagens. Tot voor kort ontbraken er nog twee auto’s die hij al heel lang wilde vastleggen: een Ford Versailles en een Goliath 1100 coupé. De Jeu heeft de Versailles inmiddels al wel gefotografeerd. De makers van het televisieprogramma Typisch Achterhoek waaraan hij meedeed, wisten een exemplaar te achterhalen. “Daar was ik heel blij mee, maar verder vond ik het programma maar niks. De mensen werden veel te simpel weggezet.” Zijn grote wens is nu om een Goliath 1100 coupé te traceren. “Soms moet je heel lang zoeken, maar ik geef niet op.”